ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΣΤΟ ΤΕΧΝΟΥΡΓΕΙΟ

ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΣΤΟ ΤΕΧΝΟΥΡΓΕΙΟ

   Το Τεχνουργείο έχει αρχίσει από το 2003 κύκλους θεατρικών εργαστηρίων. Κάθε κύκλος προσεγγίζει διαφορετικό θεατρικό άξονα και λειτουργεί ...

Κυριακή 23 Απριλίου 2023

Η ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ Αρθ. Μίλλερ Σάββατο 22 Κυριακή 23 Απρίλη ,Κυριακή 7 και Τρίτη 9 Μάη ώρα 8μμ

  H δίκη των μαγισσών του Σάλεμ είναι ένα περιβόητο περιστατικό της αποικιακής ιστορίας των Ηνωμένων Πολιτειών, το οποίο οδήγησε στην καταδίκη και εκτέλεση κατοίκων του χωριού Σάλεμ στη Μασαχουσέτη το 1692 με την κατηγορία της μαγείας.


   


















   Στα 1692 και στο Σάλεμ τοποθετεί το δράμα του και  ο Μίλλερ. Δεν πρόκειται ωστόσο για μια τυχαία εκλογή τόπου κι εποχής. Για να γράψει το έργο του αυτό ο συγγραφέας εμπνέεται από ένα συγκεκριμένο ιστορικό επεισόδιο : τη δίκη των μαγισσών που πραγματικά έγινε, στα τέλη του 17ου αιώνα. 
  

           




Η υπόθεση αυτή τον είχε απασχολήσει – όπως ο ίδιος βεβαιώνει – από τα χρόνια ακόμα που είτανε σπουδαστής στο Πανεπιστήμιο του Μίτσιγκαν. Δεν ξέρουμε αν από τότε κιόλας τής έβρισκε το βαθύτερο νόημα που βλέπουμε τώρα να δίνει στο έργο αυτό την πραγματική του, τη σύγχρονη σημασία.










 Η δίκη των μαγισσών του Σάλεμ είναι, φυσικά, ένα περιστατικό της Ιστορίας με πολύ δραματικό περιεχόμενο, χρειάζονταν όμως οι εξελίξεις τού τωρινού κόσμου για να δείξουν πως δεν πρόκειται και για ένα σύμπτωμα περιορισμένο, κλειστό μέσα στην μακρινή εποχή του. 










Ο Μίλλερ, που μελέτησε τα αρχεία της δίκης, βλέπει – είναι φανερό – στην υπόθεση του Σάλεμ, τη δίκη του φανατισμού, κάθε φανατισμού, την απανθρωπία της μισαλλοδοξίας. Ο ήρωας της “Δοκιμασίας”, ο Τζων Πρόκτορ, είναι ο άνθρωπος που αγωνίζεται να περισώσει την προσωπική του ανεξαρτησία. Αυτό και μόνον φτάνει για να τον κάνει ύποπτο σ’έναν κόσμο τυφλωμένον από τη δεισιδαιμονία του δογματισμού Δεν είναι λοιπόν το προσωπικό του σφάλμα – μια χωρίς άλλη βαρύτητα, παροδική, συζυγική απιστία – που τον καταδικάζει. 














Αυτή, δίνει απλώς την αφορμή στο δράμα για να ξεκινήσει. Ο Τζων Πρόκτορ έχει το μειονέκτημα να βλέπει καθαρά σε μιαν εποχή όπου, το να μην είσαι τυφλωμένος, αποτελεί πρόκληση κι ασέβεια. Δεν απορεί κανείς, ύστερα απ’ αυτό, για την απήχηση που βρήκε, τόσο στην Αμερική όσο και στην Ευρώπη, η “Δοκιμασία”.

πηγή https://dromena.net/2022/03/20/o-miller-kai-i-dokimasia/

                          

     Αποτελώντας μια νοητή «συνέχεια» των κυνηγιών μαγισσών της μεσαιωνικής Ευρώπης, οι δίκες μαγισσών ανήκουν στην προτεσταντική διωκτική παράδοση και το περιστατικό αυτό έχει χρησιμοποιηθεί έκτοτε ως γλαφυρό παράδειγμα, σε τομείς όπως η πολιτική αλλά και η λογοτεχνία, για τους κινδύνους που κρύβει ο θρησκευτικός φανατισμός, οι ψευδείς κατηγορίες και η κυβερνητική παρείσφρηση στις προσωπικές ελευθερίες του ατόμου.

                              

Αν και το γεγονός έχει μείνει στην ιστορία μνημονεύοντας τις μάγισσες του Σάλεμ, οι ακροαματικές διαδικασίες έλαβαν χώρα σε διαδοχικές πόλεις της επαρχίας της Μασαχουσέτης: Σάλεμ Βίλατζ, Σάλεμ Τάουν, Ίπσουιτς, Άντοβερ, Βοστώνη και Τσαρλς Τάουν.

 

       Ο Άρθουρ Μίλερ ανέβασε to 1953 στο Μπρόντγουεϊ το έργο του «The Crucible», το οποίο βραβεύτηκε με Βραβείο Τόνι. Είχε στόχο να καταγγείλει την αντικομουνιστική υστερία που επικράτησε στις ΗΠΑ την εποχή του μακαρθισμού και οδήγησε στη φυσική ή στην ηθική εξόντωση απλών πολιτών, ιδεολόγων και εκπροσώπων του πνευματικού κόσμου. Στην Ελλάδα, ανέβηκε στη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου το 1955  κι έγινε γνωστό με τον τίτλο «Δοκιμασία (Οι μάγισσες του Σάλεμ)».

    Στον κινηματογράφο, πολλές ταινίες έχουν εμπνευστεί από τις δίκες και τις μάγισσες στο Σάλεμ, όπως οι: «Maid of Salem (1937)», «Bell Book and Candle (1958)», «Three Sovereigns for Sarah (1985)», «Hocus Pocus (1993)» κ.ά. Το 1996, σε διασκευασμένο σενάριο του ίδιου του Άρθουρ Μίλερ παρουσιάστηκε η ταινία «The Crucible» (ελλ. τίτλος «Οι Μάγισσες του Σάλεμ»), με πρωταγωνιστές το Ντάνιελ Ντέι Λιούις και τη Γουινόνα Ράιντερ.                                                      Νωρίτερα το 1957, το θεατρικό έργο του Μίλερ είχε μεταφερθεί στον κινηματογράφο σε ομώνυμη ταινία («The Crucible»), με πρωταγωνιστές τον Υβ Μοντάν και τη Σιμόν Σινιορέ, σε διασκευασμένο σενάριο Άρθουρ Μίλερ και Ζαν-Πωλ Σαρτρ.


                                                   

Εκτελέστηκαν                    

Μπρίτζετ Μπίσοπ - Ρεμπέκα Νερς, Σάρα Γκουντ, Σουζάνα Μάρτιν, Ελίζαμπεθ Χάου, Σάρα Γουάιλντς  Τζορτζ Μπάροους, Μάρθα Κάριερ, Τζον Γουίλαρντ, Τζορτζ Τζέικομπς Τζούνιορ,

Τζον Πρόκτορ Μάρθα Κόρι, Μαίρη Ήστι, Αν Πουντέιτορ, Άλις Πάρκερ, Μαίρη Πάρκερ, Γουίλμοτ Ρεντ, Μάργκαρετ Σκοτ, Σάμιουελ Γουόρντγουελ Τζιλ Κόρι Σάρα Όσμπορν  Ρότζερ Τούθεϊκερ Λίντια Ντάστιν Ανν Φόστγυθ,

                             


 

Παί ζ ο υ ν ………με αλφαβητική σειρά

Μαρία Βαμβακίδου……………..…………………………….…………   Τιτούμπα

Μάνος Δούρας ……………………….………………..……….....Θωμάς Πάτναμ

Κατερίνα Ζβίγγου ……………….………………..…….…………………Άμπιγκεηλ

Κέλλυ Ζδραβικλή……………………...…Άννα Πάτναμ-κορίτσι στο δάσος

Γιώργος Καραγλάνης………………………….…………..Αιδεσιμότατος Χέηλ

Εύα Κιάκου………………………………………………..Μπέτυ –Φράνσις  Νερς

Αριστόδημος Λάσκαρης……………………………….............Δανιήλ Στήβερ

Καλλιόπη Λογγινίδου………………………………………...Ελισάβετ Πρόκτορ

Ελένη Μόσχου………………………………………………….……………Γκάιλ Κόρι

Χριστίνα Μπακλέ..Σουζάνα Ουόλκοτ-Μάρθα Κόρι-Σάρα Γκουντ-Mέρσι

Σοφία Τερζοπούλου………..…………Ρεβέκκα Νερς –κορίτσι στο δάσος

Παναγιώτα Τυρμακίδου………………………………………….Μαίρη Ουώρεν

Γιάννης Φούντας…………………………………….…..…..Δικαστής Ντάνφορθ

Γιώργος Χατζηχρήστος………………………………….…………..Τζων Πρόκτορ

Χάρης Χριστοδούλου…………………………………...Αιδεσιμότατος Πάρρις 

                                    

Συντονισμός επιμέλεια:  Στ. Καλφόπουλος  Χρ. Τσιγκαλίδα


Το έργο ανέβηκε για πρώτη φορά στο Τεχνουργείο την περίοδο 2018-19

Οι φωτογραφίες είναι από τις πρόβες της παράστασης


Δεν υπάρχουν σχόλια: